Domates yolda yüzde 60 zamlanıyor

Domates Fiyatları Yükseliyor: Tarım Maliyetlerindeki Artışlar Zinciri

Tarımda yaşanan maliyet artışları, akaryakıt ve işçilik ücretlerine yapılan zamlar, sebze ve meyve fiyatları arasındaki makası genişletmeye devam ediyor. Antalya Hali’nden çıkan 25 TL’lik bir kilogram domates, İstanbul’daki hallerde %60 artışla 40 TL’den satışa sunuluyor. Bir TIR’ın Antalya’dan İstanbul Bayrampaşa Hali’ne taşıma maliyeti geçen yıla göre ortalama 26 bin TL iken, bu yıl 32 bin TL’ye çıktı. Bu maliyetin 3’te 1’i sadece akaryakıt giderlerinden oluşuyor.

Akaryakıt Giderleri 12 Bin TL’yi Aşıyor

Türkiye Halciler Federasyonu Başkanı Yüksel Tavşan, Antalya’dan 30 TL’ye çıkan bir kilogram domatesin, İstanbul Hali’ne 40 TL’den aşağıya satılamayacağını vurguladı. Yüksek işçilik ve kira maliyetlerine sahip olan marketlerin, %30-40 arasında marj belirlemedikleri takdirde zarar edebileceklerini aktardı. Antalya Hali’ndeki domates fiyatları 25-35 TL arasında değişirken, İstanbul Avrupa Yakası Halleri’nde 40-50 TL arasında seyrediyor.

Nakliye ücretlerine ilişkin bilgilere göre, geçen yıl 23-26 bin TL maliyetle İstanbul’a ulaşan bir TIR’ın bu yılki taşıma ücreti 32 bin TL’ye yükseldi. 25 tonluk bir TIR’ın sadece akaryakıt masrafı 12 bin TL’yi bulurken, otoyol geçiş ücretleri, yol masrafları ve sürücü giderleri toplamda 10 bin TL’yi aşıyor. Motorin fiyatlarında yaşanan artışlar ve zirai mazot zamları da tarım maliyetlerini olumsuz etkiliyor.

Maliyet Artışları Fiyatlara Yansıyor

Türkiye Halciler Federasyonu Başkanı Yüksel Tavşan, üretim, işçilik ve nakliye maliyetlerinin, bir kilogram ürün için yaklaşık 10 TL’ye denk geldiğini belirtti. Yüksek kira ve işçilik masraflarına sahip marketlerin, %30-40 artış yapmadıkları takdirde zarar edeceklerini söyledi. Tavşan’a göre, halden 30 TL’ye çıkan bir ürünün markette 45 TL’nin altında satılması mümkün değil. Bu durumda, halden 40 TL’ye alınan domatesin marketlerde ortalama 52 TL’den satıldığı görülüyor.

Hallere Gelen Ürün Miktarında Azalma

Bayrampaşa ve Ataşehir hallerine geçen yıla oranla %3.5 azalan ürün miktarı, 2024 yılında toplamda 2 milyon 750 bin 633 ton olarak gerçekleşti. Bayrampaşa Haline 2 milyon 75 bin 271 ton, Ataşehir Hali’ne ise 675 bin 362 ton ürün girişi oldu. Meyve girişleri Bayrampaşa Hali’nde 769 bin 717 ton, Ataşehir Hali’nde ise 261 bin 85 ton olarak kaydedilirken; sebze girişleri ise Bayrampaşa Hali’nde 1 milyon 305 bin 554 ton, Ataşehir Hali’nde ise 414 bin 277 ton oldu.

Related Posts

81 ilde SAT1 hastalığı yayılıyor: Zararı 4 milyar dolar!

Türkiye’de hayvan pazarlarının kapatılmasına neden olan şap hastalığının ülke ekonomisine yıllık zararının 4,1 milyar dolar, yani 162 milyar lira olacağı tahmin ediliyor.

Çekya hazinesi dövizle doldu

Çekya’nın döviz rezervleri Haziran 2025’te 161.1 milyar dolara yükselerek son üç yılın en yüksek seviyesine çıktı. Çekya Merkez Bankası’nın yayımladığı verilere göre, Mayıs ayında 159.1 milyar dolar olarak revize edilen rakamdan sonra yaşanan bu …

Tavuk burger fiyatları 9 yılda katlandı: Asgari ücret artışa yetişemedi

Ünlü restoran zincirinin tavuk burger menüsü dikkat çeken fiyat değişimiyle gündeme geldi. Asgari ücret karşısındaki alım gücündeki düşüş ise çarpıcı boyutlara ulaştı.

Bakan Bayraktar: Yakında Suriye’ye gaz tedarik edeceğiz

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Bayraktar, Türkiye’nin doğal gaz şebekesi ile Suriye’deki şebeke arasında bağlantı oluşturulduğunu belirterek, “Yakında Suriye’ye gaz tedarik edeceğiz.” diye konuştu.

Passolig’le maçlara gidecekler dikkat! Yeni karar açıklandı

Türkiye Futbol Federasyonu (TFF), 2025-2026 sezonuyla birlikte Passolig uygulamasında artık çipli sisteme geçildiğini ifade tti. Taraftarların Süper Lig ile 1. Lig maçlarına çipli T.C. kimlik kartlarıyla giriş yapabileceğini duyurdu. ELEKTRONİK BİLET …

Dünyada otomobil almanın en pahalı olduğu ülkeler: Türkiye kaçıncı sırada?

Otomobil sahibi olmak dünya genelinde giderek zorlaşıyor. Küresel ölçekte hazırlanan yeni bir rapor, sıfır araç fiyatlarının birçok ülkede belirgin şekilde arttığını ortaya koydu. Vergilendirme politikaları, döviz kuru etkileri ve ekonomik dinamikler …